نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1863
-
الف
+

برومند: تسخیر قلب‌ افغان‌ها باید یک اصل برای فعالان سینمایی باشد

«فرید برومند» گفت: تسخیر قلب افغانستانی ها باید یک اصل برای فعالان سینمایی باشد.

کارگردان و هنرپیشه معروف سینمای افغانستان می گوید: تسخیر قلب‌ افغان‌ها باید یک اصل برای فعالان سینمایی و کارگردان‌ها باشد تا بتوانند از این طریق وضعیت و مشکلات جامعه را بروز دهند.

به گزارش آی فیلم 2 ، «فرید برومند» کارگردان و هنرپیشه معروف سینمای افغانستانمی گوید: با آنکه هنرپیشه، بازیگر و دنیای سینما در افغانستان وضعیت خوبی ندارند، اما کارگردان‌ها و فعالان سینمایی باید تلاش کنند تا حقایق را انعکاس دهند.

برومند تأکید کرد: تسخیر قلب‌ افغان‌ها باید یک اصل برای فعالان سینمایی و کارگردان‌ها باشد تا بتوانند از این طریق وضعیت و مشکلات جامعه را بروز دهند.

کارگردان مشهور افغانستانی با اشاره به دوره آغازین فعالیت های هنری خود تصریح کرد: من زمانی که متعلم در «متوسطه کارته پروان» بودم، تیاترهایی را در آنجا بازی می‌کردم و شروع فعالیت‌های هنریم نیز از همانجا شروع شد تا اینکه به «کابل تیاتر» راه یافته و راه جدیدی برایم باز شد و توانستم در فلمها از جمله «وطن یا کفن» و «نقطه نیرنگی» نقش اجرا نمایم، در حالیکه در آن زمان اجرای نقش در فلم ، کار بسا مشکلی بود.

برومند که فارغ‌التحصیل رشته تیاتر و سینمای دانشگاه کابل است، افزود: همزمان با فراز و نشیب و روی کار آمدن حکومت طالبان، تعداد کثیری از کشور فرار کردند و یا گوشه‌ای پنهان شدند، اما من به گونه پنهانی فلم «قطرات خون» را تهیه کردم، در حالیکه دروازه‌های سینماها بسته شده بود.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از سقوط طالبان، پرودکشن‌های زیادی از من تقاضا کردند تا در فلمهای شان نقش اجرا کنم، اما من با تهیه حدود ۱۹ فلم تلاش کردم تا حقایق را انعکاس داده و نکته‌های حقیقی را در آن بگنجانم و هیچ‌گاه از سوژه‌های کپی استفاده نکردم، باید ذکر کنم که در فلمهای مختلف داخلی و خارجی، فلمهای کوتاه و سریال‌ها نقش اجرا کرده‌ام.

هنرمند معروف افغانستان که در این اواخر برخی کلیپ‌های آوازخوانان را نیز کارگردانی می‌کند، در مورد مشکلات هنرپیشه‌ها می‌گوید: ما قشری هستیم که نه تانک داریم، نه توپ داریم و نه سلاح، بلکه با اندیشه انعکاس حقایق و دردهای جامعه، می‌خواهیم سهم خود را در این کشور به دست اجرا بگذاریم، اما اکثر هنرپیشه‌ها با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و کسی نیست تا به این مشکل آنها رسیدگی کرده و نقطه پایان بگذارد.

فرید برومند در گفتگو با صنا با اظهار اینکه تولیدات سینمایی در کشور کمتر، اما مشکلات بیشتر است، گفت: اکثر هنرمندان از کشور فرار کرده و به کشورهای اروپایی یا کشورهای همسایه اقامت گزیده‌اند.

برومند با بیان اینکه اکثر سینماهای کشور به گُدام و مارکیت‌های تجارتی تبدیل شده، افزود: حدود ۲۰ سینما در کشور وجود دارد، اما اکثر آنها به گُدام اموال تبدیل شده و اکنون فقط «سینمای پامیر» و «آریانا» فعال هستند، ولی نشرات آنها نیز فلم های خارجی است ، نه تولیدات افغانستانی.

وی با تأکید به احیای مجدد سینماهای کشور، تصریح کرد: ریاست «افغان فلم» باید تلاش کند تا سالانه حداقل ۳ یا ۴ فلم بلند سینمایی داشته باشد و دولت نیز بودجه آنرا در اختیار این نهاد قرار دهد.

کارگردان و فعال سینمایی افغانستان در پایان سخنان خود با آرزوی برقراری صلح در کشور، اظهار داشت: همه مردم افغانستان با هم برادر و برابر هستند و وحدت عامل پیروزی آنها خواهد بود و امیدواریم که آرزوی همه مردم که همانا «صلح» است، به حقیقت مبدل شده و در یک فضای صمیمیت و اخوت زندگی کنیم.

ح ح/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر